Hållbar livsstil · Tankar om livet

Andras vanor

Något som jag märker att jag har svårt att förhålla mig till ibland är andra människors livsstil. Folk som vill shoppa billigt, utan tvekan köper fika och bokar charterresor. Jag är ju på intet sätt renlärig, men med många bekanta kan man iallafall diskutera frågor gällande ekonomi, konsumtion och liknande för att de också har liknande tankefrön – att en annan livsstil är möjlig. Men andra har liksom aldrig tänkt en tanke i sparsamhetens riktning. Och jag vill inte kritisera eller predika. Men jag är ju (i all ödmjukhet, haha) också övertygad om att jag har mer rätt. Det är inte hållbart vare sig för mänskligheten eller miljön att köpa en billig tröja för 99 kr och använda den som en engångsvara. ”Ja men det är ju så himla billigt, det går ju inte att låta bli!” Men för f-n, det går jätte-jättebra att låta bli! Det är nog mest avsaknaden av reflektion över det egna beteendet som provocerar mig. Hur tror de själva att produktionen bakom en 99-kronors tröja går till liksom?

Det är inte hållbart att flyga flygplan hit och dit för nöjes skull. Jag gör det själv ibland, jag är som sagt långt ifrån perfekt, men i ärlighetens namn så är det i minskande skala snarare än ökande. Och jag tänker på det hela tiden – hur vill vi semestra? Vad är egentligen en semester (skrev om detta för ett tag sedan här) – vad är det vi vill komma åt och få ut? Kan vi resa på ett annat sätt, till andra ställen – färre resor men vara borta lite längre? Som sagt. Jag tycker om att uppleva nya saker, som att resa, men jag inser att det är ohållbart i stor skala och funderar kring hur jag kan minska mitt negativa bidrag. Jag tycker att det på nåt sätt är det minsta man kan begära av vanligt, tänkande folk.

Så många människor som inte drar sig för att klaga på hur dyrt det är att äta lunch ute nuförtiden, och att man minsann inte kan köpa en kopp kaffe för mindre än 30 kr. En tröja för 400 kr – det är ju hutlöst?! Hur ska vanligt folk ha råd med det? För att inte tala om maten i butik, det blir ju enorma summor i månaden! Utan reflektion om hur liten del av inkomsten som vanligt folk lägger på livsmedel idag jämfört med för 50 år sedan…

Hur hanterar ni andra beteendemönster hos bekanta som man liksom inte har lust att le och humma instämmande med, eftersom man inte instämmer, men inte heller har vare sig rätt eller lust att gå in och komma med pekpinnar? Det kan göra mitt helt galen ibland!

18 reaktioner till “Andras vanor

  1. Jag tror på att låta envar bli saliga på sin tro!

    En björntjänst gör ju ingen glad.

    Fast sina barn och barnbarn vill man ju försöka påverka, i någon mån.

    Gilla

  2. Det är svårt att diskutera saker som man själv tycker är fullständigt idiotiska i samhället och samtiden utan att trampa medmänniskorna på tårna. Det är ju trots allt dessa medmänniskor som utgör det samhälle som man i delar är så kritisk till. Att säga till kollegan som just varit på Starbucks att ”hur kan folk vara så korkade så att de köper kaffe i pappmugg för 50 kr” är ju inte så smart. Om man däremot vid något annat tillfälle pratar om vad man själv gör och varför det har fungerat så kan man kanske åtminstone få någon på andra tankar….

    Det är svårt det där, i verkliga livet tror jag att jag är ganska bra på att inte kritisera folk men däremot har mitt blogg ”alter ego” frivid42 lite svårt att hålla sig ibland:-)

    Gilla

  3. Jag älskar att få människor att tänka efter genom att kasta ur mig kommentarer som ”hur kan folk vara så korkade så att de köper kaffe i pappmugg för 50 kr”. Inbillar mig att jag kommer undan med det. Är dock långt ifrån renlärig själv, flyger mycket i jobbet då jag hellre skulle åka tåg och så vidare.

    Gilla

  4. Haha, Frivid42, ser en rolig scen i huvet! Nej men det är ju verkligen knepigt. Jag och maken gnäller över hur mycket som kostat extra den här månaden, hur dålig den blir. Tja, hans är sämre än min men så är det bara jag som släpar matlådor med. Men egentligen, allt är betalt, matpengarna sitter på ICA-kortet och en stor merkostnad var en fjällvistelse längre fram i vår som vi förskottsbetalade. Jag har sparat ca 40% av min lön och han åtminstone ca 15% trots ”skitmånad”. Så att gnälla inför någon annan än oss själva över dålig ekonomisk månad vore bara smaklöst. Men när bekanta gnäller om liknande eller gör, i mina ögon, knasiga inköp då är det ju bara att knipa. Det beror så klart på relationen man har till folk men det är ändå ytterst sällan jag kommenterar människors konsumtion. Jag kan nog ofta tipsa om bra erbjudanden etc. Men att döma ut inköpet av ny skoter/häst/thailandsresa, det gör jag bara innanför det egna pannbenet..

    Gilla

    1. Jag försöker att hålla det i huvudet också, och här på bloggen såklart. Och för all del – vem är jag att döma? Men allt detta utan att folk ägnar sakerna ens en tillstymmelse till tanke, det bekymrar mig ibland.

      Gilla

      1. Men jag håller med dig! Jag förundras flera gånger om dagen över människors val, det räcker med att glutta i vilken kundvagn som helst känns det som. Så mycket skräp som de allra flesta lägger pengar på. Och ännu värre, stoppar in i sin kropp.

        Gilla

  5. Hittade denna blogg för ett tag sen. Jätte kul. Är själv en spara och försöker alltid hitta nya sätt att snåla och leva på mindre. MEN jag lever med slösa. Kanske du kan skriva ett inlägg om det? Hur lever spara med slösa?

    Gillad av 1 person

  6. Jag gör ingenting alls. Folk är fria att göra som de vill, vill de slösa så bryr jag mig inte. Jag försöker att spara på min egen energi genom att inte kritisera eller döma andra för vad de gör. Det är lugnare och mindre upprörande att istället fokusera på sig själv, det egna beteendet och de egna målen och inte försöka lägga sig i hur andra gör. Jag vill gärna också slippa bli kritiserad för att jag tänker eller beter mig sparsamt så det är åt båda hållen.

    Vill någon köpa kaffe för 50 spänn så gör det då, jag bryr mig inte, det är deras prioriteringar, och jag vill inte ha några pekpinnar för att jag låter bli.

    Gilla

  7. Inga tröjor för 99 kr. Alla kläder ”man” behöver finns ju på 2nd hand. Jag skulle önska ett klädbibliotek. Mycket sällan en kopp kaffe är värd 50 kr. Kaffet är godast hemma tycker jag. Ekologiskt mörkrostat som jag köper på mig när det är extrapris på vårt lokala ica. Jag skall flyga med några st av mina barn till Spanien i sommar. Vi gnetar och sparar och klagar inte. Var och en blir salig på sin tro. Jag vet att jag höjde ett ögonbryn när en blogg blev årets miljöblogg vars ägare ofta flyger OCH köper NYA kläder titt som tätt. Men efter det tog jag beslut att jag sköter mitt så är det bra med det. TACK för bra frågeställning!

    Gilla

  8. Håller med dig om att detta är både intressant och svårt! Blir också väldigt irriterad ibland när det känns som folk förstör för sig själva och alla andra.
    Dock ska man inte underskatta betydelsen av goda exempel. Som när min mormor började köpa ekologiskt när vi skulle komma för hon visste att det gjorde min mamma glad och efter några år hade hon fått in vanan och helt gått över till att köpa eko!
    Eller min sambo som började återvinna för att imponera på mig och nu predikar återvinningens lov 🙂

    Gilla

    1. Precis! Jag kan också känna att de förstör! Men så var det det här med att kasta sten i glashus och så… Man kanske faktiskt kommer en bit med goda exempel? Risken är ju att man inte märker det eftersom det tenderar att ta lite längre tid 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar